Med Neurofeedback trænes hjernen til at regulere og kontrollere sig selv. Hjernen lærer at skrue ned for den overbelastning, den oplever ved de indtryk, den får.
Vi hører ofte fra personer, som har trænet, at de føler sig mere afslappede og har lettere ved at falde i søvn. Det sociale liv er blevet lettere, det er nemmere at være sammen med andre mennesker.
Børn får en bedre relation til sig selv, familien og andre.
Det er ligesom at neurofeedback-træningen får tingene til at falde bedre på plads, lidt ligesom at opleve et tydeligere omrids af sig selv og andre og dermed stabiliseres deres hverdag.
Mange oplever, at i takt med at hjernen ikke er så meget på overarbejde, giver det flere øjeblikke af empati. Nogle når til et punkt, hvor de føler sig lykkelige, får venner i skolen og klarer sig bedre socialt.
Det er godt og vigtigt med viden, afskærmning, støtte og guidning.
Autisme er en gennemgribende neurologisk udviklingsforstyrrelse, som påvirker den måde, som mennesker med autisme opfatter omgivelserne og relationer til sig selv og andre på. Mennesker med autisme forstår og sanser verden anderledes og har ofte svært ved at kommunikere med andre mennesker. De opfatter det, de hører, konkret, og de har derfor ingen forståelse for ironi og udtalelser med flere betydninger. Mennesker med autisme oplever alle sanseindtryk mere intenst, og det kan både være farver, lyde, smage, fysisk berøring, temperatur og smerter. Derfor arbejdes der ofte med at afskærme for indtryk og give en forudsigelig hverdag. Alt det uforudsigelige bliver hurtigt til en overbelastning, som ofte fører til dårlig søvn og i værste fald kan føre til angst, stress og overbelastningsreaktioner. Krav kan være overvældende. For mange er det en stor opgave at holde styr på hverdagens udfordringer, så det at lægge planer er vigtigt, så hverdagen kan være mere overskuelig.
Autisme:
Der bruges forskellige former for diagnoser indenfor autismespektrumforstyrrelse. I Danmark bruges mest Infantil Autisme og Aspergers Syndrom. Det er meget forskelligt, hvordan det enkelte menneske kan bruge sine ressourcer.
Mennesker med autisme kan lære nyt og nye måder at gøre ting på, men de har det bedst med faste rutiner, og at tingene bliver gjort på samme måde.
Hjernen er meget tilpasningsdygtig med stor plasticitet. Den har evnen til at ændre og forbedre sig selv. Dette styrkes og udvikles med neurofeedback træning.